понеделник, 25 юли 2011 г.

Кюфтета с бял сос по кулинарна книга от 1958 г.

Това е една от предпочитаните рецепти в кулата. Любима е на моя мъфиноунищожител. Самата аз помня това ястие от годините в детската градина. Още усещам аромата на току що приготвения млечен сос. Както и друг път съм писала, ястията с мляко са любими на децата.
Използвам рецепта 61 от старата готварска книга „Готвени ястия от месо”, издадена през 1958 г. Умишлено съм намалила на половина количеството продукти, за да получа само 3-4 порции. Освен това съм използвала пресни листа от магданоз и целина, а в оригиналната рецепта са необходими 100 г корени, нарязани на едро.
Да ви е сладко!
Необходими продукти:
400 г смляно месо
40 г ориз
1 с.л. магданоз, листа - ситно нарязани
1 с.л. целина, листа - ситно нарязани
25-30 г брашно
1 литър вода
50 г масло
150 г кисело мляко
1 яйце
50 г морков
лимон
сол и черен пипер
дафинов лист

Начин на приготвяне:
Едро нарязаните моркови, целина, магданоз, черен пипер и дафинов лист се варят в 1 литър вода с 2 кубчета телешки бульон.


Каймата се омесва с ориза и солта.
Оформят се като топки, набрашняват се и се пускат в кипящия бульон.
Варят се до пълно омекване на ориза за около 20 минути на слаб огън.


Киселото мляко, брашното и яйцето се разбиват в съд с кръгло дъно.
Постепенно се разрежда с бульон – лъжица по лъжица като се бърка непрекъснато,
за да не се пресече яйцето и сосът да остане гладък.
Всичко се смесва при уеднаквяване на температурите.
Подправя се с малко лимонов сок.
По желание полученият сос може да се пасира.
Връща се в тенджерата с кюфтетата и се кипва.


.

30 коментара:

Dani каза...

Обичам такъв сос и често го правя, защото ухае чудесно!
Не виждам посоченото масло къде го поставяш?
Поздрави и хубав ден!

Живка каза...

Харесвам този сос,но не съм го правила в къщи-е,сега е време да го направя.Приятен ден!

The witch каза...

Dani, маслото е необходимо за следното: "При поднасяне върху всяка порция може да се поръси прецедена мазнина от настъргани запържени моркови и магданоз." - цитирам рецепта от книжката Аз това не го правя, ястието е достатъчно ароматно и вкусно.

Живка, надявам се рецептата да ти хареса. Очаквам впечатления.

Габи каза...

Тази рецепта ме връща към детските години, когато баба често я правеше. Благодаря, че ми я припомни! Заповядай да си вземеш една слънчева наградка :)

The witch каза...

Габи, благодаря за вниманието към моя блог и за слънчевата награда. Поласкана съм.
Желая ти щастие и много дози авантюризъм в кухнята!
Успешна нова седмица!

Живка каза...

Направих си направо двойната доза-стана супер.Не бях хапвала наистина от доста години това ястия.Не е единствената рецепта от тук,която правя.Прекрасен блог-благодаря за споделените рецепти!

The witch каза...

Живка, привет! Сърдечно благодаря за положителната оценка на блога. Истинско удоволствие е да зная, че е полезен.
Ако не те затруднява, изпрати снимки за "Не е трудно, аз също опитах".
Успех!

Никола Николов каза...

Стана страхотно,благодаря!само вместо 2 телешки бульона сложих 1 зеленчуков и 1 телешки ребърца,не му мислете:)започвайте работа в кухнята (бързо лесно вкусно)

The witch каза...

Никола, добре дошъл в нашата кула. Приятно изненадана съм, че млад господин позитивно коментира рецептата ми, при това след личен опит.
Кухнята открих като забавно място едва 10 години след сватбата. За съжаление професията ми е далеч от това ароматно и удовлетворяващо местенце, а и няма начин да започна работа там. Остава ми само да се вихря, за да радвам близките си.
Слънчев и усмихнат ден!

Анонимен каза...

страхотни са,само вместо едно яйце сложих два жълтъка и ги боднах директно в соса

The witch каза...

Анонимен, идеята за добавяне на жълтъци вместо цяло яйце в соса е чудесна. Браво! Това определено улеснява рецептата.

Анонимен каза...

Току - що я направих и съм много доволна от резултата! И дъщерята също. Благодаря ви!

The witch каза...

Анонимна, добре дошла в кулата! Радвам се, че моята рецепта се харесва на толкова много дечица.
Благодаря за вниманието.

Анонимен каза...

Страхо тно и лесно. Добавих масло накрая и малко прясно мляко, че можеби добавих повече кисело мляко и се получи мнооого вкусно. Благодаря

The witch каза...

Анонимна, привет!
Винаги се радвам като дете на шарена играчка, при получаването на всеки един коментар. Особено ценя тези от анонимните читатели, които нямат профил и кулинарен блог. Защото те, след като изпробват рецепта, може и да подминат, но може и да оставят своите впечатления - така като си направила ти.
Благодаря ти от сърце!
Приятно ми е, че моята рецепта за кюфтета се е получила успешно и при теб.
Не зная защо и къде е публикуван линк към нея, но през цялото съществуване на блога - от септември 2010 г, до днес тази рецепта е видяна 18 394 пъти. Любопитна съм къде и по какъв повод е публикуван линка?
До скоро!

Анонимен каза...

Страхотна рецепта! Всички у дома я одобриха и мисля, че скоро ще повторим :о))) Аз пък сложих повечко вода, 3 дребни яйчица и 3 скилидки чесън. И пасирах. Стана чудна! Избрах точно Вашата рецепта, заради годината в заглавието, тъй като търсех именно класиката (пък аз да си я модифицирам хехех). Благодаря. Задължително ще разгледам и другите Ви предложения!

The witch каза...

Здравейте Анонимен,
радвам се, че моята рецепта е одобрена и във вашия дом.
Все още съм много любопитна къде е непубликуван линк към нея, за да предизвиква такъв голям итерес?!
Надявам се да харесате нещичко и от останалите предложения. Имам малка колекция от изпълнени рецепти от старите готварски книги. Ако ми изпратите снимки на ястията, с удоволствие ще ги публикувам тук в рубриката "Не е трудно, аз също опитах!".

Анонимен каза...

Магическо вкусно стана! Страхотна рецепта. Благодаря, че я сподели с нас. Поздравления!!! :)

Анонимен каза...

Получи се.
Благодаря

The witch каза...

Така се радвам, че моята рецепта обикаля вашите домове с успешен марш.
Успех!

Анонимен каза...

Наистина традиционна... уникална рецепта... КЛАСИКА В ЖАНРА!!! ТОВА Е РЕЦЕПТАТА :) Аз добавям бульони Kucharek или Knor... с Маги не се получава добър сос :)

The witch каза...

Радвам се, че толкова много анонимни читатели са надничали през прозорчетата на кулата, после са копирали моята рецепта и са радвали своите близки с вкусното класическо ястие.

Мрежата изобилства от модерни и вносни рецепти, което ме провокира да възродя старите изпитани рецепти от пожълтелите книжлета. Затова измислих рубриката "От старите готварски книги" - вижте каретата вдясно. Има общо 16 рецепти: 1-во Супи (3) 2-ро Основно ястие (7) 3-то Десерти и тестети изделия (2) Детски спомен (6).

Лично аз избягвам кубчетата бульони. Предпочитам прясно приготвени сосове.

До скоро!

Анонимен каза...

Рецептата е страхотна вече за трети път е приготвям,а днес ще заместя кюфтенцата с пуешко филе смятам,че няма да се повлияе отрицателно.

The witch каза...

Анонимен, благодаря за доверието към моята рецепта. Надявам се да си харесате и други.
Благодаря за заделеното време, за да оставите похвалните си думи тук.
Ведро и слънчево пролетно настроение през април!

Анонимен каза...

Благодаря за хубавата рецепта,изпълних я дословно и резултата беше невероятен...съпруга ми си хапна 2 чинии(много рядко го прави)!!!!
Ще ви посещавам редовно,с такива резултати може да ми хареса и кухнята:))

The witch каза...

Анонимна, много ще ми е приятно да споделите следващите си опити по мои рецепти.
Успех!

Анонимен каза...

Страхотна рецепта! Стана манджичка за чудо и приказ :) Аз сложих малко чесънче в каймата, както и чубрица, индийдко орехче и някаква шарена сол, но инак спазих методата ви и много сполучих :) Благодаря ви!

The witch каза...

Ех, тези вкусни кюфтета! Явно те са "гвоздеят на програмата".
Благодаря на всички, скромничко надничащи в кулата за хубавите коментари.
Радвам се, че моята рецепта е помогнала на повече от вас.
С поздрав!

tester каза...

Получи се страхотно. Само без телешкия бульон.

The witch каза...

Ех, тези кюфтета - жънат истински фурор в кулата. Това само може да ме радва.
Благодаря за отделеното време!

Публикуване на коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Създавам щастие, а ти избери усмивка и подари спомен! Магазинче Сребърно вретено

7 популярни коридора из кулата в последните 7 дни

7 от последните коментари

Моята "сандъчена" градина, 2010 г.