четвъртък, 8 септември 2011 г.

Балконски експеримент или Фокача с доматчета Чери и пармезан

Това лято си наумихме, че освен обичайните красоти – разнообразни едногодишни цветя, ще отгледаме и доматчета Чери на един от балконите на нашата кула. Направихме разсад и всичко останало както си му е редът. Зарадвахме много ентусиасти като нас, защото от едно пликче семена получихме прекалено количество растения. Задържахме си 4 стръка, които разпределихме в 2 големи саксии. Добивът от малките закачливи зеленчуци беше достатъчен за декорации на салати, пици, фокачи и други ястия. В интерес на истината, аз ги предпочитам само за украса. Не ми допадат като основна съставка заради твърдата ципа. Догодина задължително ще експериментирам с отглеждане на зелени подправки в саксия. А сега се насладете на тази фокача с доматчета Чери и пармезан.

Необходими продукти:
1 ч.ч. с вместимост 240 мл течност
½ ч.ч. (120 мл) топла вода
1 ч.ч. (240 мл) вода, стайна температура
2 с.л. захар
¼ кубче прясна мая от 43 г
4 ½ ч.ч. (630 г) брашно
3 ½ ч.л. сол
½ (120 мл) зехтин

Общо 30 мл за намазване:
2  с.л. вода, стайна температура
2 с.л. зехтин
4-5 доматчета Чери, нарязани на тънки колелца
пармезан за поръсване

Начин на приготвяне:
Маята и захарта се размиват в топлата вода.
Сместа почива 10 минути.

Брашното се смесва със солта.
Пресява се в широка тава.
Прави се кладенче в средата.
Изсипва се сместа с маята, останалата вода и зехтина.
Замесва се тесто.


Върху набрашнена повърхност се меси 8-12 минути.
Получава се еластично и гладко тесто.
Не трябва да лепне по ръцете или плота.

Тестото се поставя в намаслена купа.
Покрива се с кърпа.
Втасва при стайна температура поне 2 часа.


Тава с размери 40/33 см се намаслява или се покрива с хартия за печене. Аз използвам хартия.
Втасалото тесто се поставя в средата.
Бавно се разстила към четирите ъгъла.
Покрива се равномерно цялата тава.
Почива 30 минути*.

Маже се с четка с разбитата смес от вода и зехтин.
Доматчетата Чери се разпределят равномерно по повърхността.
Ръси се с пармезан на вкус.


Фурната се загрява на 230°С.
Пече се 10 минути.


* Вечерта след работа, дори в делничен ден, съм замесила (ръчно или в хлебопекарната машина) това тесто.
Втасало е вече 2 часа (ако е ръчно замесено), докато изгледам един филм или почета любима книга, зависи от настроението ми.
Какво правя вместо да продължа изпълнението на рецептата по описания начин т.н. да почине 30 минути и т.н.:
Покривам тавата с найлоново фолио или слагам в голяма торбичка.
Прибирам я в хладилника за през нощта.
Сутринта фурната се нагрява до 50-60°С.
Изключва се.
Тавата с фокачата (без найлоновото фолио, естествено) се слага вътре за 20 минути.
Изважда се и се покрива с кърпа.
Фурната се загрява на 230°С с празната тава.
Използвам комплекта от тави на фурната. Две са и докато фокачата почива в едната, другата се нагрява във фурната.
Ако нямате две еднакви тави, използвайте хартия за печене, за да почива фокачата на нея, а тавата да се нагрее предварително.
При достигане на температурата, тавата се изважда.
Фокачата, заедно с хартията за печене, се премества в нагрятата тава. Задължително ви е необходим помагач за тази операция. Това е моят бърз и лесен вариант на хрупкава сутринна закуска или обяд, ако спазвате 90-дневната диета. 
  • Още за тесто за хляб и пити тук.
Приятели, използвам възможността да се похваля с новата си награда, която ми присъди Лети на 4 септември:


Лети, благодаря за приятелското отношение и споделената награда. За мен те са от голямо значение, тъй като имам известна слабост към теб и твоя блог. От една страна ти си първия ми последовател и автор на първия коментар в кулата, а от друга страна - при теб винаги ми е приятно да чета и разглеждам под звуците на италианската музика, която си заредила.

С радост предавам наградата на три дами:  
  • Емилия и The secret - with love, чийто блог открих наскоро и освен това е почти връстник на моя Ароматно в кулата на вещицата;
  • Пепи и Храна за мой’те канибали за полезните съвети и препоръки, които ми дава с пожелание да бъде все така активна и полезна за начинаещите кулинари;
  • Мария и My Cooking Book Blog за старанието и всеотдайността във воденето на своя блог и за увереността в кухнята, която ми вдъхва. 
.

10 коментара:

Мария каза...

Обожавам фокача, страхотно изглежда твоята, Witch! Това с тестото е много хитро, когато няма човек възможност ежедневно да меси хляб.

Тази година и аз много исках да си посадя чери доматки, но понеже много пътуваме, не можах да стигна до тях. Подправки в сандъче обаче си отглеждам от години. Няма нищо по-хубаво от това да откъснеш аромат от собствената си мини-градинка :)
Хубав и слънчев ден от мен! :)

катя каза...

Хехе готин експеримент :) А фокачата е очарователна :) Това с фурната и аз го правя, а може и направо с хартията за печене върху решетката. Поздравления за наградата! Поздрави и усмихнат ден!

fedora каза...

Ох, страхотни доматчета си отгледала! Балконската доматена градина наистина ме впечатли, защото аз пък обичам чери доматчета :)
А и фокачата изглежда страшно вкусно!

С пожелание за хубав ден :)

Maria Miteva-Christou каза...

Ех, че вкусно изглежда!!!

Много пъти съм си мислила и аз да засадя на задният двор от чери доматките, но все вещо става и не ги засявам - твоят балкон изглежда интусиазиращо за мен :)

Честита награда и благодарност за това, че я споделяш и с мен. Много си мила!
Иначе, далеч не съм така всеотдайна, да живее планираното пебликуване в блога ми, което има и своите недостатъци...

Поздрав най-сърдечен и от мен!

Lety каза...

Чудна фокача, Witch!
Майка ми тази година също си зася в саксия на терасата черита. Даже два вида - жълти с крушовидна форма и кръглички червени :) Аз все още не съм се престрашила да опитам.
За мен беше удовоствие да ти предам тази награда, която чудесно приляга на това интересно виртуално местенце.
Поздрав и хубави почивни дни!

pep-4o каза...

Добра реколта си изкарала, Сатнислава, поздравления за ентусиазма!
Гледайки тази фокача ми идва да си отчупя парченце :) ама знам, че няма вече.
Поздравления за наградата и благодаря, че сподели с мен. Радвам се, когато мога да съм полезна.

Хубави почивни дни!

Вихра каза...

Възхитителни доматчета си отгледала! Винаги съм мечтала да имам своя реколта, но засега се справям само с подправките и билките:) Ще споделиш ли някой път малко опит?
А фокачата изглежда просто умопомрачително вкусна! Никога не съм правила, но ще ме изкушиш да се пробвам:) Еклерите с шоколадова заливка станаха страхотно вкусни, макар и малко кривички, като за първи път - трябва още да тренирам:)
И честита награда - напълно заслужена си е!
Пожелавам ти хубави почивни дни, изпълнени с радост и вкусни магии!

The witch каза...

Момичета, благодарение на вашите приятелски коментари моят блог оживява. Сърдечно ви прегръщам! Винаги сте добре дошли в кулата!

Мария, радвам се, че идеята за ускорено втасване ти е допаднала. Аз честичко прибягвам до нея. Какви подправки отглеждаш в саксия? Разкажи...

Катя, как са петлетата?

fedora, удоволствието да откъснеш собствено доматче, та дори и мини Чери, е мотивиращо. Всичко, което съм сътворила самичка истински ме радва и стимулира.

Мария М., приятно ми е да разбера, че моята балконска градинка те е заразила. Очаквам скоро да се похвалиш с твоята.

Лети, благодаря. Винаги се толкова мила и деликатна. Прегръдка от мен.

Пепи, следващия път ще ти изпратя едно парченце по пощенски гълъб. Поздрав от кулата!

Вихра, така ме зарадва твоят коментар. Блогът ти е интересен и забавен. Често надничам. По коя рецепта прави еклерите? Имам два варианта. Успех с фокачата! Замислям публикация, посветена на отглеждането на Чери в саксия. Какви подправки отглеждаш? През пролетта ли се приготвя разсад?

Емилия Таракчиева каза...

Поздрави и от мен! Извинявай за закъснението. Много ти благодаря за доверието и наградата. За мен бе удоволствие да посетя твоя виртуален кулинарен рай. Аз също отглеждам босилек, мащерка, риган, розмарин, мента и салвия в саксии на терасата. Стават страхотни и бера от тях през цялата година. Просто ръсвам по малко от семенцата през пролетта и през есента. Ако станат много на гъсто ги разреждам. Не си играя да правя разсад. Желая ти много успехи и все така да твориш вкуснотийки!

The witch каза...

Емилия, ако засадиш семенцата през есента, кога стават готови за откъсване растенията? Зимата не е ли проблемно? Колко големи саксии използваш - диаметър, дълбочина, съответно брой стръкчета?
надявам се на отговор. Искам да си направя градинка от подправки още тази есен.

Публикуване на коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Създавам щастие, а ти избери усмивка и подари спомен! Магазинче Сребърно вретено

7 популярни коридора из кулата в последните 7 дни

7 от последните коментари

Моята "сандъчена" градина, 2010 г.